Enligt anrika Wall Street Journal har YouTube anklagats för att visa sponsrade annonser på stötande videoklipp. I en artikel visar skribenten Jack Niclas skärmbild på ett exempel där Toyotas annonser är synliga i ett sådan video. Skribenten Jack Niclas lyfter även upp liknade exempel på sitt Twitter-konto på fall där Coca Colas annonser är synliga. Man påpekar även att liknade fall på Youtube där annonser är synliga opassande tillfällen från de allra största företagen.

Artikel fick stor publicitet. När WSJ började kontakta samlad information uppgav Coca-Cola, PepsiCo Inc., Wal-Mart Stores Inc. och Dish Network Corp att man kommer dra tillbaka annonser från Google (detta gäller inte riktade sökannonser).

The content with which we are being associated is appalling and completely against our company values.” uppgav Wal-Mart.

Ethan Klein en kändis inom Youtubevärden med kanalen h3h3Productions. Tog kontakt med Youtube-kanalen som WSJ hade tagit sin information ifrån.  Enligt dessa källor stämmer inte tillfället när skärmbilden är tagen och antalet visningar som presenteras. Ethan påpekar att annonser inte alls har visats utan att skärmbild från WSJ har blivit manipulerad.


 


Uppdatering
Enligt ny information uppger Ethan Klein att det finns några oklarheter i hans tidigare påstående och att WSJ kan har rätt på sin sida.

Källa: WSJ,  h3h3Productions

Share